Moreno Ferrarese


Via Sommarive, 9 - 38123 Povo
moreno.ferrarese[at]unitn [dot] it
Formazione

TITOLO DI STUDIO UNIVERSITARIO:

  1. Dottorato di Ricerca in Scienze Economiche Aziendali, presso l’Università-Politecnico di Studi Aziendali (Baarerstrasse 82, 6300 Zug - Switzerland), con tesi di dottorato “L’analisi della domanda per la realizzazione di parcheggi urbani: un’entropia logit-multidimensionale come criterio d’equilibrio, nella ricerca del miglior modello di fattibilita’ economico-finanziaria per il project financing”, 12 Novembre 2012.
  2. Diploma di Laurea (V.O. ante D.M. 509/99 e 240/2004) in Sociologia dei Fenomeni Economici e del Lavoro (equipollente ai sensi delle leggi n. 432/1966 e n.1076 del 06.12.1971 - G.U. n. 319 del 08.12.1971 - integrata dall’art.1 della legge n.757 del 15.10.1982 – G.U. n. 282 del 20.10.1982, alle lauree in Scienze Politiche ed in Economia e Commercio a tutti gli effetti, poichè conseguita entro l'A.A. 1993/1994), ottenuta presso l’Università degli Studi di Trento nell’A.A. 1989/90 con tesi di laurea in Relazioni Industriali nelle Ferrovie Italiane, pubblicata da Federazione Italiana Trasporti – Confederazione Italiana Sindacati dei Lavoratori, nell’anno 1991.
  3. Laurea austriaca Magister rerum socialium oeconomicarumque (Mag. Rer. Soc.Oec.) - Magister der Sozial-und Wirtschaftswissenschaften (MA), Magister in Scienze Economiche e Sociali, Austria, 2016.
Carriera accademica ed attività didattica
  1. Docente a contratto titolare di “Organizzazione aziendale”, Corso di Laurea in Ingegneria dell’Informazione e dell’Organizzazione dell’Impresa presso il DISI-Università di Trento, A.A. 2017/2018.
  2. Docente (teaching assistant) a contratto di “Introduzione all’Economia” – Esercitazioni, Corso di Laurea in Gestione Aziendale presso il DEM-Università di Trento,  A.A. 2016/2017, A.A. 2017/2018.
  3. Direttore Scientifico di “The Hub” Research Center, su Trasporti, Mobilità, Logistica, Infrastrutture, Ecosphera (dal 2014).
  4. Cultore (Subject-Matter Expert SME/Domain Expert - settore scientifico disciplinare SECS/P.01) per l'insegnamento della materia di Microeconomia per gli A.A. 2013/2014, 2014-2015 e 2015-2016 presso l’Area Economica, Università di Verona
  5. Cultore (Subject-Matter Expert SME/Domain Expert - settore scientifico disciplinare ICAR/05) Trasporti per l’A.A. 2015/2016 all’Università telematica E-Campus, Facoltà di Ingegneria.
  6. Incaricato alla Ricerca - settore scientifico disciplinare SEC/P.06 Economia Applicata) per gli A.A. 2013/2014, 2014-2015 e 2015-2016 presso il Dipartimento di Scienze Economiche, Università di Verona
  7. Cultore (Subject-Matter Expert SME/Domain Expert - settore scientifico disciplinare SECS/P.02 Macroeconomia) per l'insegnamento della materia di Macroeconomia per l’A.A. 2012/2013 presso l’Area Economica, Università di Verona
  8. Incaricato alla Ricerca - settore scientifico disciplinare SEC/P.06 Economia Applicata) per l’A.A. 2012/2013 presso il Dipartimento di Scienze Economiche, Università di Verona
  9. Direttore scientifico del Centro di Studi e Ricerche TRANSMIT sui Trasporti, Mobilità, Logistica, Infrastrutture, Turismo, Energia, Telecomunicazioni, costituito il 3 settembre 2007 dai Dipartimenti di Scienze Economiche e Studi Giuridici dell’Università degli Studi di Verona, dal 3 settembre 2007 al 25/08/2013
  10. Cultore (Subject-Matter Expert SME/Domain Expert - settore scientifico disciplinare SECS/P.06 Economia Applicata) per l'insegnamento della materia di Economia dei Trasporti e della Mobilità per l’A.A. 2011/2012 presso la Facoltà di Economia, Università di Verona
  11. Incaricato alla Ricerca - settore scientifico disciplinare SEC/P.06 Economia Applicata) per l’Anno Accademico 2011/2012 presso il Dipartimento di Scienze Economiche, Università di Verona
  12. Professore a contratto titolare-coordinatore dell’insegnamento di Economia dei Trasporti e della Mobilità (5 CFU - settore scientifico disciplinare SECS/P.06 Economia Applicata) nel Corso di Laurea in Economia e Management delle Imprese di Servizi (3° anno) della Facoltà di Economia dell’Università degli Studi di Verona per l’anno accademico 2010/2011 (fino al 28 febbraio 2012).
  13. Presidente di Commissione Istruttoria per le tesi di laurea in Economia dei Trasporti e della Mobilità per l’anno accademico 2010/2011 (fino al 28 febbraio 2012), Facoltà di Economia, Università degli Studi di Verona.
  14. Docente a contratto al Master Internazionale di II livello in Economia e Finanza per l’anno accademico 2007 per l’offerta formativa in Economia dei Trasporti, presso la Facoltà di Economia dell’Università degli Studi di Verona.
  15. Docente a contratto al Master di I livello in Economics, Business and Management for the International Processes of Small and Medium Sized Enterprises per l’anno accademico 2005 e Docente a contratto al Master in International Processes of Small and Medium Sized Enterprises per gli anni accademici 2006, 2007 e 2009, per l’offerta formativa in Economia dei trasporti e delle reti internazionali, presso Facoltà di Economia dell’Università degli Studi di Verona, sede di Vicenza.
  16. Docente a contratto al Progetto 2005/E1/013 Corso "Politiche per la sostenibilità e convivenza civile – Modulo 5 “Mobilità sostenibile” per l’anno accademico 2006, tenuto dall’Università degli Studi di Verona.
  17. Cultore (Subject-Matter Expert SME/Domain Expert - settore scientifico disciplinare SECS/P.06 Economia Applicata) per l'insegnamento della materia di Economia dei Trasporti e della Mobilità per gli A.A. 1993/94, 1994/95, 1995/96, 1996/97, 1997/98, 1998/99, 1999/2000, 2000/2001, 2001/2002, 2002/2003, 2003/2004, 2004/2005, 2005/2006, 2006/2007, 2007/2008, 2008/2009 e 2009/2010 presso la Facoltà di Economia dell’Università degli Studi di Verona. Membro aggregato di commissione d’esame (Corso di laurea in Economia e Commercio-Verona). Tutor volontario degli studenti in tesi di laurea.
  18. Incaricato alla Ricerca - settore scientifico disciplinare SEC/P.06 Economia Applicata) per l’Anno Accademico 2010/2011 presso il Dipartimento di Scienze Economiche dell’Università degli Studi di Verona.
  19. Cultore (Subject-Matter Expert SME/Domain Expert - settore scientifico disciplinare SECS/P.06 Economia Applicata) per l'insegnamento della materia di Economia dei Trasporti e della Mobilità per gli A.A. 2001/2002, 2002/2003 2003/2004, 2004/2005, 2005/2006 e 2006/2007 presso la Facoltà di Economia dell'Università degli Studi di Verona, sede di Vicenza. Membro aggregato di commissione d’esame (Corso di laurea in Economia del Commercio Internazionale-Vicenza).
  20. Docente a contratto al progetto Il Benessere Organizzativo negli Ambienti di Lavoro tenuto da U.S.S.L. n° 20 della Regione Veneto - Servizio di Psicologia del Territorio agli psicologi del lavoro, il 18 Ottobre 2008 presso C.E.R.R.I.S. Verona.
  21. Reviewer delle riviste scientifiche internazionali: ETRR (affiliazione Springer), EJOR (affiliazione Elsevier), Scientific & Academic Publishing (affiliazione SAP), Operation Research (affiliazione Springer), Transport Reviews (affiliazione Thomson Reuters), Advances in Economics and Business (affiliazione Horizon Research Publishing Corporation), Urban Studies (affiliazione Springer), Transportation Science (affiliazione Thomson Reuters), The American Economic Review (affiliazione Springer), editor di TransmitWorld (affiliazione Università di Verona.).
Interessi di ricerca

Brief account of planned research effort.

  • My future work will primarily focus on understanding how the behavior of individuals affects the overall typology of the drivers in order to guarantee the highways safety. My future research plans to revolve around the development of the new algorithms concerning the definition of a standard behavior of drivers in proximity of road intersections or obstacles, caused by the yard for maintenance work or construction sites, where the reduction of the speed of motor vehicles in transit determines an increase in sustainable and environmental costs that every society will have to bear, both for the devastation of the ecosphere than as the health care costs for the diseases increase among populations.

My approach to filling in this gap in the literature will utilize a diversity of techniques including:

  • analysis of large data sets
  • behavioral experiments on field
  • theoretical analysis
  • simulations

In order to arrive at accurate models of econometric analysis, which we must first understand, I intend to use a large scale data analysis, similar to the empirical analysis I have done in my past researches. Analyzing the data from these sources will unearth various computational questions. For example, this type of analysis will require the new algorithms that do more than simply analyzing of the massive graphs.

It will be also necessary to study the data received from the interactions. To complement these approaches, I intend to use both theoretical analysis and simulations in my study of psyco-social and economic models of interaction over drivers. A theoretical study of these types of models would allow us to characterize the different types of interactions that occur in different contexts. Such scientific approach would be extremely useful for the study of general classes of social behavior. Thus, the intersection of computer science, transportation theory and microeconomics is currently ripe for exploration, and my research agenda sits squarely at their nexus.

I have another work in progress. It is planned to implement the econometric model for the assessment of energy resources for transportation. I intend to use the computational – math modeling and computational statistics.

Through the empirical analysis my future work intends to resolve some problems of the sustainability transportation through the study of the Ecosphere, Valuesphere, Technosphere.

Scientific research in progress:
1. Analysis of demand - for DCF analisys - referred to cableway people movers in mountains.
2. Algorithms for pipeline transport under conditions of global terrorist attacks

 

Attività di ricerca
  1. Sistemi dinamici lineari e non lineari di analisi e gestione del traffico autostradale, a definizione dei parametri di conto per la previsione, a breve termine, di una gestione economica virtuosa delle tratte autostradali, articolo-trattato per la pubblicazione sulla rivista scientifica internazionale Transmitworld, Verona, numero 2-2013 [contenuti principali: modellistica, matematica computazionale/modellistica, applicazione del modello MPCA].
  2. Un nuovo algoritmo Logit Multidimensionale in ambiente Conjoint Analysis Incomplete Profile utilizzabile nella sosta urbana articolo per la pubblicazione sulla rivista scientifica internazionale Transmitworld, Verona, numero 2-2012 [contenuti principali: modellistica, matematica computazionale/modellistica].
  3. Lo studio della sosta urbana attraverso l’utilizzo di modelli di scelta logit-multinomiale in ambiente entropico, articolo per la pubblicazione sulla rivista scientifica internazionale Transmitworld, Verona, numero 2-2012 [contenuti principali: modellistica, matematica computazionale/modellistica].
  4. Epistemologia dei trasporti - un approccio epistemologico all’annoso problema delle infrastrutture e dei trasporti, articolo per la pubblicazione sulla rivista scientifica internazionale Transmitworld, Verona, numero 1-2012, Verona, 16-17 giugno 2011 [contenuti principali: metodologia della ricerca scientifica ed epistemologia, statistica computazionale].
  5. “Le Infrastrutture di Trasporto: Nord Est emarginato dall’Italia? Un approccio epistemologico all’annoso problema delle infrastrutture e dei trasporti”, paper del Convegno Nord Est – Veneto – Verona: quale sviluppo?, Accademia di Agricoltura, Scienze, Lettere, Verona, 16-17 giugno 2011 in: Gianandrea Bernagozzi, Lo sviluppo di Verona, del Veneto e del Nord Est: un modello esportabile all’intero Paese?, CEDAM, Padova, 2012 [contenuti principali: metodologia della ricerca scientifica ed epistemologia].
  6. Manuale di Economia dei Trasporti e della Mobilità, manuale d’aula ufficiale (1.006 pagine) per l’insegnamento di Economia dei Trasporti e della Mobilità, presso l’Università degli Studi di Verona - Facoltà di Economia, nell’anno accademico 2010/2011 [contenuti principali: economia dei trasporti e della mobilità, logistica integrata, infrastrutture, tecnica dei trasporti, giurisprudenza dei trasporti, politica dei trasporti, analisi metodologica della domanda, matematica computazionale/modellistica].
  7. “Sportello Comune Sviluppo” di cui al Dgr n°1936 del 20/06/2006-Docup 2000-2006 Regione Veneto, progetto annuale di Marketing Territoriale attivato presso 25 comuni del Consorzio di Sviluppo del Basso Veronese, per l’apertura di uno sportello di marketing territoriale, necessario alla promozione dello sviluppo del territorio e l’insediamento di nuove imprese. Il progetto prevedeva la progettazione e la realizzazione di un modello statistico conoscitivo delle tipicità territoriali comunali, Nogara (VR), 2007-2008 [contenuti principali: analisi territoriale su serie storica, statistica computazionale].
  8. Strategia e tattica della comunicazione persuasiva nelle relazioni industriali©, @book del manuale d’aula per il corso di Alta Formazione sulle Relazioni Industriali tenuto il 29 novembre e 6 dicembre 2007, Verona, novembre 2007, riprodotto da FIT-CISL Segreteria Territoriale di Verona [contenuti principali: metodologia, strategia e tattica della comunicazione persuasiva nelle R.I., sillogismi, programmazione neurolinguistica, studio dei casi].
  9. Banca dati nazionale di servizio all’Impresa, creazione di un datawarehouse per il Centro di Documentazione Dati Economici C.I.D.E. dell’Università degli Studi di Verona, come consulenza di So.F.I.P. s.r.l. di Verona. Sono stati considerate 103 province italiane con espressione di 146 variabili per realtà provinciale, Verona, 2007 [contenuti principali: statistica].
  10. Gestione delle reti di Vendita, Monitoraggio delle tendenze, Comunicazione Persuasiva aziendale, @book per la lectio magistralis tenuta dal sottoscritto il 24 febbraio 2007 presso l’associazione Export of Verona della Camera di Commercio, Industria, Artigianato, Agricoltura di Verona, Export of Verona/D.S.E./Sofip, Isola della Scala (Verona), 2007 [contenuti principali: marketing e vendita, customer relationship management, tecniche di negoziazione].
  11. “La Vita oltre lo Stress”? Stress lavorativo e oltre, manuale d’aula per la terapia dei pazienti, U.S.S.L. 20 Verona e Dipartimento di Scienze Economiche Università degli Studi di Verona (D.S.E.), Verona, 2006 [contenuti principali: psicopatologia dello stress, assertività e tecniche di mediazione, studio di casi].
  12. Stress lavorativo e patologie collegate, @book del manuale d’aula per la terapia dei pazienti e per la formazione degli operatori, U.S.S.L. 20 Verona e Dipartimento di Scienze Economiche Università degli Studi di Verona (D.S.E.), Verona, 2006 [contenuti principali: psicopatologia dello stress, fisiologia dello stress, analisi dei bisogni, emozioni, tecniche di mediazione/negoziazione, studio di casi].
  13. Progetto preliminare di Customer Relationship Management, di Edizioni  l’Informatore  Agrario-Verona, per conto di SoFIP s.r.l., Verona, giugno 2006 [contenuti principali: marketing e vendita, customer relationship management].
  14. Atti del Master in International Processes of Small and Medium Sized Enterprises, @book del manuale d’aula per il master in Internationalization Processes of Small and Medium Sized Enterprises – modulo di Economia dei Trasporti e Reti Internazionali, tenuto dal sottoscritto dal 15 al 17 maggio 2006 presso l’Università degli Studi di Verona, sede di Vicenza, Comitato del Master in IP for Smes Vicenza, Vicenza, 2006 [contenuti principali: marketing management (mega e micro marketing), metodologia, analisi della domanda-metodologia, matematica computazionale/modellistica, statistica aziendale, studio di casi].
  15. Metodi e Tecniche di Analisi della Domanda, manuale d’aula per il master in Economics, Business and Management for The Internationalization Processes of Small and Medium Sized Enterprises – modulo di Economia dei Trasporti e Reti Internazionali, tenuto dal sottoscritto il 25 maggio 2005 presso l’Università degli Studi di Verona, sede di Vicenza [contenuti principali: analisi della domanda-metodologia, matematica computazionale/modellistica, statistica aziendale, studio di casi].
  16. Modelli e Mercati per il Trasporto Passeggeri di Media e Lunga Percorrenza – Strategia e Tattica, manuale d’aula per il master in Economics, Business and Management for The Internationalization Processes of Small and Medium Sized Enterprises – modulo di Economia dei Trasporti e Reti Internazionali, tenuto dal sottoscritto il 23 maggio 2005 presso l’Università degli Studi di Verona, sede di Vicenza [contenuti principali: marketing management (mega e micro marketing), metodologia, studio di casi].
  17. Relazione inerente le condizioni socio-economiche ed i relativi fattori caratterizzanti della provincia di Udine, propedeutica alla realizzazione di un’analisi territoriale sull’economia dei comuni di Cervignano, Cividale del Friuli, Codroipo, Gemona, Latisana, Tavagnacco, Udine, Provincia di Udine - Regione Friuli Venezia Giulia, per conto dell’Università degli Studi di Trento-Dipartimento di Sociologia e Ricerca Sociale, marzo 2005 [contenuti principali: analisi territoriale, analisi della domanda, metodologia e statistica aziendale].
  18. Analisi della domanda per la costruzione di un centro polisportivo e natatorio nel comune di Sant’Ambrogio di Valpolicella, studio econometrico, Verona, febbraio 2005, committente: impresa Boscolo – [contenuti principali: analisi della domanda, matematica computazionale/modellistica, statistica aziendale].
  19. Strategia e tattica della comunicazione persuasiva nelle relazioni pubbliche©, @book di Alta Formazione - manuale per didattica su CD-Rom, Verona, novembre 2004, riprodotto da Research & Development Consulting Verona [contenuti principali: teorie delle emozioni e dei bisogni, metodologia, strategia e tattica della comunicazione, sillogismi, programmazione neurolinguistica, dialectica eristica, studio dei casi].
  20. Consulenza per la realizzazione dell’Analisi Benefici-Costi (ABC) relativa al sistema di trasporto sublagunare di Venezia, perizia preliminare per l’affidamento di consulenza, da parte della società NET Engineering s.p.a., Monselice/Roma, settembre 2004 – [contenuti principali: analisi finanziaria].
  21. Progetto esecutivo per la realizzazione e l’avvio di osservatori, banche dati e centri studi di distretto - Costituzione di un Osservatorio del Distretto del Mobile Classico della Pianura Veneta di cui alla Legge Regionale Veneto del 4 aprile 2003 n° 8, “Disciplina dei Distretti Produttivi ed interventi di politica industriale locale” – per conto di SoFIP s.r.l., maggio 2005 [contenuti principali: marketing e vendita, customer relationship management].
  22. Modello di Discounted Cash Flow analysis - Valutazione economico-finanziaria dei progetti versione 1.0/2004, progettato ed implementato secondo lo standard Unità Finanza di Progetto-Ministero dell’Economia e Finanza, per la finanza di progetto degli Enti locali, delle aziende pubbliche e delle imprese, Verona, maggio 2004 - [contenuti principali: analisi finanziaria, modellistica].
  23. Le potenzialità della linea ferroviaria Verona-Legnago. Analisi sull’andamento della domanda di trasporto pendolare e sulla fattibilità di un trasporto metropolitano di massa, studio econometrico, Verona, febbraio 2004 (richiesto e riprodotto da Trenitalia s.p.a.) – [contenuti principali: analisi della domanda, matematica computazionale/modellistica, statistica aziendale, statistica computazionale (protocolli SPSS 12.0), analisi economica, teoria dei giochi].
  24. Studio di fattibilità economico-finanziaria in regime di L.190/94 (project financing) per la realizzazione di un parcheggio in piazza Corrubio in quartiere San Zeno a Verona per conto dell’Associazione Temporanea d’Imprese con capofila Rettondini s.p.a., Verona, dicembre 2003 – [contenuti principali: analisi della domanda, metodologia e statistica aziendale, statistica dei mercati finanziari, statistica computazionale (protocolli SPSS 12.0), analisi finanziaria].
  25. La Tariffa del Servizio Idrico Integrato dell’Ambito Territoriale Ottimale Veneto Orientale, studio economico-finanziario per Net Engineering s.p.a., per conto dell’Autorità d’Ambito Veneto Orientale (105 Comuni del Veneto), Monselice/Roma, novembre 2003 – [contenuti principali: giurisprudenza, economia dei trasporti, matematica computazionale/modellistica, analisi finanziaria].
  26. Marketing Management, analisi del mercato – strategia e tattica (con test di autovalutazione), Verona, settembre 2003, riprodotto in  proprio – [contenuti principali: marketing management (micro marketing), metodologia, studio di casi].
  27. Analisi delle cause d’incidentalità sulle autostrade A4 ed A31,  ricerca a carattere scientifico sui fattori intervenienti sulla sicurezza della circolazione autostradale, commissionato da Sofip s.r.l. per conto di Autostrada Brescia-Verona-Vicenza-Padova s.p.a., Verona, settembre 2003 – [contenuti principali: metodologia della ricerca scientifica ed epistemologia (del trasporto stradale), analisi dell’offerta su serie storica, statistica aziendale, statistica computazionale (protocolli SPSS 11.0), matematica computazionale/modellistica, confutazione del modello di Greenshields].
  28. Linea ferroviaria Rovigo-Chioggia - Analisi della domanda 1991-2001 con proiezione 2001-2006, studio economico/econometrico, Venezia, dicembre 2002, (richiesto e riprodotto da Trenitalia s.p.a.) – [contenuti principali: analisi territoriale, analisi della domanda, metodologia e statistica aziendale, statistica computazionale (protocolli SPSS 10.0.1), matematica computazionale/modellistica].
  29. Linea ferroviaria Verona-Rovigo - Analisi della domanda 1991-2001, studio economico/econometrico, Venezia, settembre 2002 (richiesto e riprodotto da Trenitalia s.p.a.) - [contenuti principali: analisi territoriale, analisi della domanda, metodologia e statistica aziendale, statistica computazionale (protocolli SPSS 10.0.1), matematica computazionale/modellistica].
  30. Marketing politico, Verona, maggio 2002, riproduzione in proprio [contenuto principale: modellistica].
  31. Implementazione delle Work Breakdown Structure (WBS) e progettazione delle Critical Chain con redazione dei report per tre progetti di innovazione tecnologica facenti parte del FIT (Fondo di Innovazione Tecnologica - art. 14 della Legge 46/82) presso il Ministero delle Attività Produttive: Grecav s.r.l. di Gonzaga (2002) per porter elettrico, Sistech s.r.l. di Montecchio Maggiore (2002) per Reconfigurable Manufactoring System (RMS), Sirse Net s.r.l. (2002) per portale di telemedicina.
  32. Modello di Analisi di fattibilità economico-finanziaria SOFIP versione 1.0/2001 e versione 2.0/2003 EURO, progettato ed implementato per la valutazione economico-finanziaria dei progetti pubblici ed il loro inserimento nei piani poliennali degli Enti Locali. Costituisce una metodologia di riscontro per le fattibilità economica e finanziaria e l’asseveramento dei progetti pubblici, particolarmente di infrastrutture, nell’ottica dell’erogazione di finanziamenti pubblici (e privati), Verona, novembre 2001 e maggio 2003 – [contenuti principali: analisi di fattibilità economica, analisi di fattibilità finanziaria, modellistica].
  33. Linea ferroviaria Vicenza-Schio, Analisi delle fattibilità economica e commerciale - Analisi finanziaria, studio economico/finanziario, Venezia, novembre 2000 (richiesto e riprodotto da Trenitalia s.p.a.)  – [contenuti principali: analisi finanziaria].
  34. Linea ferroviaria Vicenza-Schio, Analisi delle fattibilità economica e commerciale - Analisi della domanda, studio econometrico, Venezia, ottobre 2000 (richiesto e riprodotto da Trenitalia s.p.a.) – [contenuti principali: analisi territoriale, analisi della domanda, metodologia e statistica aziendale, statistica computazionale (protocolli SPSS 8.0), matematica computazionale/modellistica].
  35. Linea ferroviaria Vicenza-Schio - Analisi delle fattibilità economica e commerciale - Yield Management, studio economico, Venezia, agosto 2000 e Certificazione di modello, settembre 2000 (richiesti e riprodotti da Trenitalia s.p.a.) – [contenuti principali: economia dei trasporti e della mobilità, analisi di prodotto, analisi di benchmarking, matematica computazionale/modellistica].
  36. Quale domanda? Modelli e mercati per il Trasporto Pubblico Locale, atti dei seminari tenuti dal sottoscritto il 15 e 22 dicembre 1999 presso l’Università degli Studi di Verona, Facoltà di Economia (A/A 1999/2000) – [contenuti principali: marketing management (mega e micro marketing), metodologia, studio di casi].
  37. Analisi sinottica della mobilità della “piccola area funzionalmente collegata” alla linea ferroviaria Verona-Legnago. Approccio metodologico modulare al Trasporto Pendolare – 1° modulo, studio economico/econometrico, Venezia, agosto 1998, (richiesto e riprodotto da Ferrovie dello Stato s.p.a.)  – [contenuti principali: analisi territoriale, analisi della domanda, metodologia e statistica aziendale, statistica computazionale (protocolli SPSS 8.0), matematica computazionale/modellistica].
  38. Analisi e metodi di marketing ferroviario per il Trasporto Locale, atti del seminario di orientamento tenuto al personale della Direzione Regionale del Trasporto Locale F.S. del Veneto il 18 dicembre 1998 - [contenuti principali: metodologia di marketing informativo, operativo; studio di casi].
  39. Politiche dell’offerta e governo della domanda nel Trasporto Pubblico Locale (alla luce della legge regionale n° 25/1998), atti del seminario tenuto dal sottoscritto il 16 dicembre 1998 presso l’Università degli Studi di Verona, Facoltà di Economia (A/A 1998/99) – [contenuti principali: politica dei trasporti, giurisprudenza].
  40. Seminario di formazione per promotori di prodotto, atti del seminario tenuto ai Quadri di line dell’A.S.A. Passeggeri F.S. – Direzione di Zona Nord Est – Servizi alla Clientela di Verona nei giorni 27 e 28 aprile 1998 (8 ore) – [contenuti principali: metodologia di marketing informativo, operativo; studio di casi].
  41. Seminario di formazione per responsabili di prodotto, atti del seminario tenuto ai Quadri dell’A.S.A. Passeggeri F.S. – Direzione di Zona Nord Est – Servizi alla Clientela di Verona nei giorni 27 e 28 aprile 1998 (8 ore) - [contenuti principali: metodologia di marketing strategico, informativo, operativo; studio di casi].
  42. La commercializzazione dei prodotti di trasporto - elementi di strategia e tattica, atti del seminario tenuto dal sottoscritto il 17 dicembre 1997 presso l’Università degli Studi di Verona, Facoltà di Economia (A/A 1997/98) – [contenuti principali: metodologia di marketing operativo ed informativo].
  43. Riflessioni epistemologiche sulla domanda di trasporto (pubblico) passeggeri ed un approccio metodologico all’analisi della domanda, atti del seminario tenuto dal sottoscritto il 27 gennaio 1997 presso l’Università degli Studi di Verona, Facoltà di Economia (A/A 1996/97) – [contenuti principali: principi di epistemologia, metodologie di analisi].
  44. La trasformazione organizzativa delle Ferrovie dello Stato e gli effetti sullo sviluppo del trasporto ferroviario in Italia, atti del seminario tenuto dal sottoscritto il 15 gennaio 1996 presso l’Università degli Studi di Verona, Facoltà di Economia (A/A 1995/96) – [contenuti principali: analisi storico/giuridica]. DOI: 10.13140/RG.2.1.1456.4881
  45. Le Relazioni Industriali nelle Ferrovie Italiane 1986 –1990, FIT-CISL, Roma, 1991 - [contenuti principali: metodologia, studio di casi].
Appartenenza a società e comitati scientifici

Socio della Società Italiana di Economia dei Trasporti e della Logistica.

Premi e riconoscimenti

петровская академия наук и искусств No 867 - Peter's Academy of Sciences and Arts No 867 member - Membro n° 867 dell'Accademia Russa delle Scienze

http://www.dse.univr.it/documenti/Persona/curr/curr896654.gif

Convegni e conferenze

1995 Vice-Presidente del comitato organizzatore del Congresso Mondiale di Economia Sociale - Economie in Transizione

Altre attività

List of publications with the most significant publications highlighted

“A perceptual-behavioural approach with non-parametric experimental coefficient for urban parking business design: the Verona case study”

Moreno Ferrarese - ARCHIVES OF TRANSPORT, International Scientific Journal of the Polish Academic of Science, vol. 37; p. 15-30, ISSN: 0866-9546, doi: 10.5604/08669546.1203200, DOAJ

Keyword: Parking lot - CAIP- Behavioural matrixes - Logit

Transportation science and integrated logistics of passengers in the cities provide a detailed study of the movements in that ones, both on entry to the urban areas than within them.

Parking lots are, very often, places of exchange between the motorized and the pedestrian or cycling mode, or between individual and collective motorized modes. As the urban civilization is known by its car parkings it becomes essential to design the parking lots according to those who will use them and not according to the political interests of the administrators of the city, which frequently use the urban parking design as electoral exchange vote.

The study of parking lot in terms of business and financial design, planning and management after the construction needs a more accurate determination of the experimental parameters which enable choice of the model to minimize the uncertainty of the data that will define the revenues, according to the Project Financing procedures.

“Decisional processing on parking behavior in entropic settings” (pre-print).

- Moreno Ferrarese - TRANSPORT PROBLEMS, International Scientific Journal of the Silesian University of Technology, Faculty of Transport, Katowice, Poland, DOAJ.

Keyword: Entropy – Decision theory –  Choice models

This paper surveys the most recent advances in the context of decisional processing, with an emphasis on the parking behavior in entropic setting, including the measures and the necessary mechanisms for the interaction of the actors-players, and their connection to decisional processing theory.

During the last years of research in this field a number of major techniques have emerged. The aim of this article is to provide a critical review of the most fashionable models and methods in parking lot financial design: the first class of methods covers the approach of analysis with the random entropic model; the second class of methods is the decisional processing through rational choise models as rational individual evaluations, for a best feasible solution for parking lot economic and financial design.

Thus, each section of the article concentrates on one technique; we illustrate it using the well-known and easy multimodal problem approach starting from entropic scenario, and then we present advanced applications. Because of a close equivalence between the aggregate approach of entropy maximization and disaggregated microeconomic approach of discrete choice models based on random utility theory, we try to provide a critical approach of it, through rational choise models.

“A novelty for the definition of virtuous economic framework of the Italian motorway traffic management: MPCA model”

- Moreno Ferrarese - Advances of economics and Business, HRPC, USA, 2015. DOI: 10.13189/aeb.2015.030503.

Keyword Motorway Safety-Loss Account- Motorway Management Model

The precise and reliable assignment of parameters of the economic scenery, aimed at planning of motorway traffic, can not be separated from the analysis of the parameters of motorway safety as conflicting elements in the decision-making capacity management in “crisis conditions” due to natural events or as a cause of the job scheduling road maintenance. The fundamental problem for the concessionaire of the motorways lies in the quest for the best balance between motorway safety for driver-players and the revenue from tolls paid by owners of the vehicles? In fact, in case of a crisis due to accidental events or scheduled ones as the fixed and mobile road yards, the revenue of the company is changing. This study achieves the implementation of a management model of business revenue under crisis conditions. Through repeated field surveys we have built and calibrated an economic model - IT based - that offers immediate answers for the motorways’ management. So, we present a new method for the economic balance of the motorway infrastructure, in the very short term.

A Spatial-temporal Epistemology of Four-dimension Transportation Issue

- Moreno Ferrarese -, Universal Journal of Applied Science, HRPC, USA, 2015. DOI: 10.13189/ujas.2015.0301022015.

Keywords  Epistemological Theory – Multi-Dimensional Space and Time – Transportation Science

The article illustrates the answers to the questions on the transportation genesis, through the definition of a multi-dimensional space and of time. Practically, it reveals and explaines the forth dimentional parameter – psicometric. And to introduce this finding, an authentic epistemologic approach is applied. The new method is raised through a scientific journey across the knowledge theory - epistemologic time assumptions in the philosophic, mathematic and physical frameworks to reach the conclusion of the perceived time formalization. The author proposes a speculative and refined analysis, far from over, but just in the beginning, in a confused scenario of a subject, as the logistics and transport economics, which is evolving time by time over the size of the ruling scientific opinion.

Linear and nonlinear dynamic systems analysis and management of highway traffic, a definition of the parameters into account for prediction, in the short term, of the economic management of the virtuous motorway

- Moreno Ferrarese - TRANSMITWORLD, vol. 2 issue 2-2013, p. 1-56, ISSN: 2280-1901, peer-reviewed

Keywords: road safety-loss account-highway management model

The precise and reliable assignment of parameters of economic scenery, aimed at planning of motorway traffic, cannot be separated from the analysis of the parameters of highway safety as conflicting elements in the decision-making capacity management in crisis conditions. We present a new method for the economic balance of the motorway infrastructure in the short term.

A new algorithm Logit Multidimensional in the environment of Conjoint Analysis in Incomplete Profile usable in urban parking

- Moreno Ferrarese - TRANSMITWORLD, vol.1 issue 2-2012, p. 1-27, ISSN: 2280-1901, peer-reviewed

Keywords: parking-logit-dimensional conjoint analysis-project financing

A multi-attribute CAIP compositional model for the analysis of the demand for parking, to be adopted together with the multi-dimensional Logit model in an entropic environment in a new formulation, appears to be a reliable method for precise assignment of the scenario parameters aimed at the design and planning of the parking in the urban area, in a correct view of project financing.

Analysis of the reports of accidents on the motorways A4 and A31

- Moreno Ferrarese -TRANSMITWORLD, vol.1 issue 2-2012, p. 1-120, ISSN: 2280-1901, peer-reviewed

Keywords: highway safety, traffic density, accident rates

This article on the parameters of highway safety answers the following questions: if there is a relationship between the traffic or traffic density and the accident rates; if there is a relationship between the traffic and injuries or deaths on the motorways A4 Brescia-Padova and A31 Vicenza-Piovene Rocchette; if  there is a relationship between the fixed and the mobile construction sites and the accidents in A4 and A31; if there is a relationship between the nationality of the vehicles involved in the accidents and the injury and mortality on the motorways A4 and A31.

Entropy-logit model for the urban parking demand

- Moreno Ferrarese – in: METODI DI RICERCA OPERATIVA NELL’AMBITO DELLE INFRASTRUTTURE E DEI TRASPORTI (monograph)-2012, p. 21-54, VERONA: Aemme Edizioni, ISBN: 9788897201090 peer-reviewed

Keywords: parking-logit-feasibility-entropy

The actual acquisition of renewed opportunities for the urban communities is given by the selection of public projects that more than others can actually be carried out, including measures and mechanisms necessary for the interaction of the actors in the financing of the projects. The use of logit models by the designer, let bring back the initiative in the scientific research environment and design targets to the territory, with particular reference to the phenomena of congestive traffic and urban parking.

To the question of the transportation technological flows. The methods of simulation of the transport process

- Moreno Ferrarese (Italy), Gennady Badin (Russia), Andrej Lyamkin (Russia) - in: METODI DI RICERCA OPERATIVA NELL’AMBITO DELLE INFRASTRUTTURE E DEI TRASPORTI (monograph)-2012, p. 69-81, VERONA: Aemme Edizioni, ISBN: 9788897201090 peer-reviewed

Keywords: mathematical model – traffic flows management – transport process simulation

To study such a complex system as the transport process in the production scheme, it is required an efficient combination of the probabilistic modeling with the contingency management. It creates the  new opportunities to study the behavior of the system under the different conditions. In each phase, the transport process is described throw the situational and imitation simulations. The first is an aggregate of the managed machines, which, depending on specific situations, develop the control solutions for exposure on the second model. The second model / imitation / mimics the events occurring in each phase of the transport process. During delivery of the materials, products and designs for different projects on the production site, the various versions of situations (states) are emerging.  In this article the regularities of the transportation technological processes are considered. A mathematical model of the traffic  flows management, establishing the dependence of cost and effectiveness of the management control of the number of (initial) information in the performance of a given volume of transportation in the specific terms of construction, is proposed by the authors.

The Tariff of the Integrated Water Service with the optimal Territorial Area Authority of Eastern Veneto

- Moreno Ferrarese – in: MODELLI DI SVILUPPO ECONOMICO DEI TERRITORI CON VOCAZIONE DI TRASPORTO (monograph)-2012, p. 1-42, VERONA: Aemme Edizioni, ISBN: 9788897201052 peer-reviewed

Keywords: territorial development – integrated water service – tariff adjustment

The charging system of the industrial discharges has remained essentially the original one, but, again in 1981, it was decided to entrust the task to the regions to determine the maximum and minimum of the individual tariffs for different categories of users.
The measures of financial laws that introduced the obligation of the costs’ covering have substantially induced to calculate the rate based not so much on the imbalance and revenues as on the total cost. Consequence of this, the base rate is calculated by the average cost per cubic meter of water sold. It is a tariff system that allows the operator to recover all costs (as joint as fixed or variable), in the form of the average unitary cost / average total cost, what is typical of public management.

An epistemological approach to old problem of infrastructure and transportation

- Moreno Ferrarese - Le infrastrutture di trasporto: Nord Est emarginato dall'Italia? Un approccio epistemologico all'annoso problema delle infrastrutture e dei trasporti. In: (a cura di): Giandrea Bernagozzi-Prefazione di Antonio Marzano, Lo sviluppo di Verona, del Veneto e del Nord Est: un modello esportabile all'intero paese. 2012, p. 191-210, Padova, Cedam, ISBN: 9788813314590 peer-reviewed

Keywords: epistemological theory – four-dimensional space - transportation

The article gives you an answer to the questions about the transportation genesis, through the definition of a four-dimensional space and of time. It’s a scientific journey across the epistemological (knowledge theory) of time assumptions in the philosophic, mathematic and physical frameworks to reach the conclusion of a perceived time formalization. The author proposes a speculative and refined analysis, far from over, but just the beginning, in a confused scenario of a subject, as the logistics and transportation economy, which is evolving.

Methods and techniques of demand analysis

- Moreno Ferrarese - TRANSMITWORLD, vol.1 issue 0-2012, p. 1-43, ISSN: 2280-1901 (Google Scholar citations=2) peer-reviewed

Keywords: traffic forecast – models for mobility – demand analysis

The presented manual contains the examples of methods of the complex analysis in project evaluation. The approaches to traffic forecasts are analyzed and the evaluation of the transport demand  is developed by using the qualitative and quantitative methodologies. The models for mobility are described. It s demonstrated the implementation of the models through the analysis of the variables and indicators. The benefit-cost analysis in transportation from the point of view of the demand is presented as an exercise.

Discrete choice model for the study of demand performed on the example of Verona-Legnago railway line

- Moreno Ferrarese – in: LA PROGETTAZIONE DELLA DOMANDA DI TRASPORTO E DI INFRASTRUTTURE (monograph)-2012, p. 237-292, VERONA: Aemme Edizioni, ISBN: 9788897201076 peer-reviewed

Keywords: flows - commuting-Discrete choice model-growth model

This article in its methodological part uses some partial content with the ideas developed earlier by the author in the analysis research based on the sample of the railway line Rovigo-Chioggia. The work was aimed to investigate a new methodology for the analysis of the territories intercepted by the railway, the methodology that was portable and understandable. The final analysis, however, is different from the results of the researches carried out and cited in the articles previously.

Being committed by the state railway TrenItalia SpA the research results and reports were under embargo for the publication for eight years, following the trade secret placed by the client.

Demand analysis performed on the example of Verona-Rovigo railway line

- Moreno Ferrarese – in: LA PROGETTAZIONE DELLA DOMANDA DI TRASPORTO E DI INFRASTRUTTURE (monograph)-2012, p. 1-106, VERONA: Aemme Edizioni, ISBN: 9788897201076 peer-reviewed

Keyword: flows – commuting - model Atz

This article in its methodological part uses some content of the previous research report performed on the example of the railway line Rovigo-Chioggia.
The request committed by the client was to study a new method for the analysis of the territories intercepted by the railway, the methodology that would be portable and understandable. The final results with reports, however, were separated in two separate articles.

Demand analysis performed on the example of Rovigo - Chioggia railway line

- Moreno Ferrarese – in: LA PROGETTAZIONE DELLA DOMANDA DI TRASPORTO E DI INFRASTRUTTURE (monograph)-2012, p. 107-236, VERONA: Aemme Edizioni, ISBN: 9788897201076 peer-reviewed

Keyword: flows – commuting - model Atz

This article presents ( and still innovative real actuality ) a new methodological approach to the area of Applied Economics, which has served to provide a new tools of economic planning in the transport sphere and to break down the mistrust of the buyer to scientific research in the field of the transport applied economic. The methodology is still innovative and has its real actuality as the difficulty to represent the new economic opportunities that arise from the territories, often collides with the limits of the investigations that are conducted, due to faulty communication between the researchers and paying customers. Often, the only academic language is not able to provide that simple answers, that the territories require for the solution of the complex problems, requiring, in fact, a formalized, sophisticated and articulate. language. The trust, which was established between the client and the researcher, is given, above all, to the credibility of the latter, thanks to its reputation rather than to the actual understanding of formal methods and techniques used by the scientific researcher. The article’s methodology of the academic research, which arises from a review of a work commissioned by Trenitalia spa, remained under embargoed for the publication for 10 years, due to the embargo protection of trade secrets.

Spatial analysis of discrete choice for the best practice planning of a sports and swimming center construction

- Moreno Ferrarese – in: MODELLI DI SVILUPPO ECONOMICO DEI TERRITORI CON VOCAZIONE DI TRASPORTO (monograph)-2012, p. 147-172, VERONA: Aemme Edizioni, ISBN: 9788897201052 peer-reviewed

Keyword: milieu-purpose surveys-spatial development-spatial analysis model

The request for use of leisure time seems to be the dominant quality of a society geared to Western hedonistic culture.

The present article is aimed to highlight a methodology to quantify the "rate of sportiness" of a population in order to start a planning of a infrastructure dedicated at leisure.

It shows the “best practice” to balance a compoud, throw the territorial development of logistics and transport terms.

Introductory report on the economy of the Friuli region

- Moreno Ferrarese – in: MODELLI DI SVILUPPO ECONOMICO DEI TERRITORI CON VOCAZIONE DI TRASPORTO (monograph)-2012, p. 93-146, VERONA: Aemme Edizioni, ISBN: 9788897201052 peer-reviewed

Keywords: tram-seats – territorial marketing – regional development

It was always faced the problem of the sources of knowledge that often provide the data which are not comparable from the chronological point of view. This discrepancy is due to the established collection system that meets obstacles of various kinds, not least of which is represented by the various authorities which do not include the collection systems certified according to the standards ISTAT (for example, checklist, procedure TRAM-SEATS, etc.) or which follow their protocols with statistical processing of the data in different ways and over time.
It follows, therefore, that, in order to express the data describing a really significant picture, it is required, in order to instruct an investigation that has any scientific finding, the approval of the collection system and the certification of sources and data. There is a choice, then: to report the data to the Authority collection with the official production diachronic, enjoying, in many cases, of actuality, however, limited to the year 2001 - the last year legally certified, or to produce data in the form synchronic with the obvious advantages of comparative representation, but not being able to actualize the previous years immediately for the current situation. Our choice , given to the greater benefits than the costs to bear, is stopped on the first alternative. In addition, we felt that the exhibition form, clearer for understanding immediate of the data in the case of the expert reader, would be the synoptic r summarized in tables by topic area.

National services’ database of the territory and for the enterprise

- Moreno Ferrarese, Elena dalla Chiara - TRANSMITWORLD, vol.1 issue 2-2012, p. 1-11, ISSN: 2280-1901, peer-reviewed

Keywords: enterprise’s database -  exploratory project analysis – territorial policies

From the territories comes the awareness that at the end of the settlement of new businesses, it is necessary to conceive and create an enterprise’s database that would allow the decision makers to put in place the best local policies aimed to the production, employment and transport and  logistics. The purpose of this database is to analyze the socio-economic situation of the individual Italian provinces and to calculate some summary indicators, that can summarize this situation, using the attractiveness factors in order to identify the potential competitive advantage of the various provinces and the correspondence with the reality economic.

Agrarian Informer. PROTOTYPE DATA MINING PROCESS

- Moreno Ferrarese - TRANSMITWORLD, vol.1 issue 0-2012, p. 1-29, ISSN: 2280-1901, peer-reviewed

Keywords: editing imputation – data base prospect – customer relationship management

This report is aimed at the presentation of the data mining process of data made on a set of sample data extracted from the database of the company di Edizioni Informatore Agrario srl, in order to highlight the information potential of the data in relation to the corporate portfolio constituted by the customer-subscriber. The development of management information system, which has improved the efficiency of production and editorial management of the business relationship with the customer, has enabled the creation of an important database. The awareness of having “a lot of data” and the need for more information to grow the relationship with the customer has motivated the company to initiate a process of “data mining” or “dig into the data” to extract from the same information the other one compared the motivation  for which they are created, and then, as said, for operational (administrative and commercial), and publishing (production).

Strategy and tactics of persuasive communication in industrial relations

- Moreno Ferrarese - TRANSMITWORLD, vol.1 issue 0-2012, p. 1-95, ISSN: 2280-1901

Keywords: Neuro-Linguistics programming - objection management – communication ability

The methodological monograph analyzes the foundations, methods, contents and inoculation of the persuasion in industrial relations. The numerous explanatory cards discover the communication ability through the style and originality as well as the technique of the objection management and the objection tools. It is proposed the method of Neuro-Linguistics programming which is a complex of techniques of communication and listening centered on the analysis of verbal and of non-verbal language of the interlocutor. Such programming has the purpose of quickly achieve empathy ("feel in the other", in contrast to the sympathy which means "being with others").

Sales networks management, monitoring of trends and company’s persuasive communication

- Moreno Ferrarese - TRANSMITWORLD, vol.1 issue 0-2012,  p. 1-92, ISSN: 2280-1901

Keywords: Customer Relationship Management – Media Business – Market-oriented enterprise

The monograph considers the changing role of enterprise’s marketing and with the methodological approach analyzes the new media business. With the numerous illustrative cards it is explained how the enterprise market-oriented invests human and financial resources in order to collect information on the expectations and behavior of the main players on the market. It is shown that such information is then used to draw up the action plans geared to the needs of the market, which are then implemented at all levels of the organization. The new philosophy Customer Relationship Management is regarded as an integrated strategy of sales, marketing and service support that precludes individual action and rather depends on coordinated actions.

Over the life stress. Work stress and over.

- Moreno Ferrarese - TRANSMITWORLD, vol.1 issue 0-2012, p. 1-81, ISSN: 2280-1901

Keywords: survival stratagems – persuasive communication – working stress

The methodological monograph analyzes the anatomy of stress and related diseases. It is proposed the survival structure composed of different stratagems. The numerous explanatory cards discover the techniques of negotiation and meditation to manage stress and demonstrate the different modes of communication and techniques to build a persuasive communication.

Techniques and methods for the working welfare

- Moreno Ferrarese - TRANSMITWORLD, vol.1 issue 0-2012, p. 1-81, ISSN: 2280-1901