Manuela Piazza

Corso Bettini, 31 - 38068 Rovereto
tel. 0464 808799
manuela.piazza[at]unitn [dot] it
Area CUN: Scienze storiche, filosofiche, pedagogiche e psicologiche (11)
Settore scientifico disciplinare: PSICOBIOLOGIA E PSICOLOGIA FISIOLOGICA (M-PSI/02)

Formazione

2003: PhD Institute of Cognitive Neuroscience, University College London, London, UK.
Thesis title: “The quantifying brain: a functional imaging approach to subitizing, counting, and numerosity estimation”.
Supervisors: Prof. Brian Butterworth and Dr. Cathy Price.

2002: European Diploma in Cognitive and Brain Sciences (EDCBS) obtained. The Max Planck-Institute for Psychological Research, München, Germany.

1997: Laurea (BSc) in Experimental Psychology obtained (grade: 110/110 Summa cum Laude). University of Padova, Italy.
Dissertation title: "3+4=? Verifica sperimentale di un modello di calcolo mentale".
Supervisor: Prof. Carlo Umiltà.

Carriera accademica ed attività didattica

CARRIERA ACCADEMICA

POSIZIONE ATTUALE:

2019-presente: Coordinatore del Master in Cognitive Science del Center for Mind/Brain Sciences, Università di Trento, Italy.

2015-presente: Professore Associato (SSD M-PSI02) presso il Center for Mind/Brain Sciences, Università di Trento, Italy.

       2017: “Abilitazione Scientifica Nazionale come Professore di I fascia nel settore concorsuale 11/E1”

POSIZIONI PRECEDENTI:

2007 - 2014: Ricercatore presso il Center for Mind/Brain Sciences (CIMeC), Università di Trento, Italy.

2005 - 2014: Ricercatore affiliato presso l'Unità di ricerca UNICOG dell'INSERM (Institut national de la santé et de la recherche médicale), NeuroSpin, CEA Saclay, Gif-Sur-Yvette, France.

2003 - 2005: Post-Doctoral Researcher (European Marie Curie Individual Fellow) at INSERM U562. Orsay, France.

ATTIVITA' DIDATTICA

LAUREA TRIENNALE/ BACHELOR LEVEL

Titolare del corso (1): “Le basi neurocognitive delle abilità di calcolo e di lettura”. Dipartimento di Science Cognitive, Università di Trento, IT.

Titolare del corso (2): “Current debates in cognitive neurosciences” (in English). Dipartimento di Science Cognitive, Università di Trento, IT.

Corso (co-docenza) (3): “Metodi di ricerca in psicologia”. Dipartimento di Science Cognitive, Università di Trento, IT.

MASTER LEVEL

Corso (co-docenza) (1): “Foundations in cognitive psychology and neuroscience”. Master in Cognitive Science. Center for Mind/Brain Sciences (CIMeC), University of Trento, IT.

Corso (co-docenza) (2): “Advanced cognitive psychology and neuroscience”. Master in Cognitive Science. Center for Mind/Brain Sciences (CIMeC), University of Trento, IT.

Lezioni occasionali presso il Master in Cognitive Science (Cogmaster), Ecole Normale Superieure, Paris, FR.

Interessi di ricerca

La basi cognitive e neurali della cognizione numerica e delle rappresentationi semantiche. L'apprendimento di nuove rappresentazioni semantiche ed i relativi correlati neurali. L'accesso alla semantica durante la lettura di parole e di numeri.

Attività di ricerca

Nel mio gruppo studiamo la relazione tra percezione e cognizione simbolica: da un lato, indaghiamo su quali aspetti della percezione fungono da elementi costitutivi fondamentali per lo sviluppo della cognizione simbolica basata sul linguaggio; dall'altra parte studiamo se e in che modo le acquisizioni simboliche a loro volta modellano la percezione.

Combiniamo diversi approcci metodologici e studiamo diverse popolazioni: in base alla specifica domanda di ricerca, utilizziamo sia la psicofisica e / o neuroimaging (fMRI, M-EEG) in adulti, bambini e neonati di diverse culture (ad es. confontando bambini ed adulti della nostra società occidentale con indiani amazzonici) e con diverse abilità cognitive / percettive (confrontando soggetti a sviluppo tipico con soggetti con discalculia e / o dislessia).

La nostra ricerca riguarda in particolare lo studio delle basi neurocognitive dell'elaborazione dei numeri e delle parole.

Appartenenza a società e comitati scientifici

2019-presente: Panel Chair dell' ERC Starting Grants (ERC-2019-StG) per il panel SH4 (“The Human Mind and Its Complexity”). European Research Council. Bruxelles (Be).

2019-presente: Membro eletto della International Neuropsychological Symposium.

2016-2019: Panel Member dell' ERC Starting Grants (ERC-2016-StG; ERC-2017-StG; ERC-2018-StG) per il panel SH4 (“The Human Mind and Its Complexity”). European Research Council. Bruxelles (Be).

2010-presente: Esaminatore esterno in molteplici tesi di dottorato (University of Szeged, Hungary; University of Padova, Italy; University of Louvain-La-Neuve, Belgium; University of Louven, Belgium; University of Florence, Italy; University Paris Descartes, France).

Regular Ad-hoc reviewer for scientific journals:

Science, Nature Neuroscience, PLoS Biology, Current Biology, Journal of Neuroscience, Journal of Cognitive Neuroscience, Cerebral Cortex, NeuroImage, Cognition, Cognitive Neuropsychology, Journal of Experimental Psychology:HPP, Animal Cognition, Cortex, Laterality, Neuropsychology, Neuropsychologia, Perception & Psychophysics, Vision research, Journal of Vision, PLoS One.

Convegni e conferenze

PLENARY TALKS

- SPADE workshop (Sensory plasticity, Adaptation, and Development). Pisa Vision Lab, Pisa, Italy, 2018.

- International Neuropsychological Symposium. Crete, Greece, 2017.

- Collège de France. Colloquium on “Interactions between Space, Time and Number: 20 Years of Research”. Talk: “How do young children expand their number sense?”. Paris, FR. 2013.

- International Association for Child and Adolescent Psychiatrists World Congress. Talk: “How culture shapes the brain”. Paris, FR. 2012.

- Collège de France. Colloquium on “Cognitive Science and Education”. Talk: “Le gout du nombre et comment l’acquerir”. Paris, FR. 2012.

- Attention and Performance Symposium "Space, Time and Number in the Brain". Talk: “Neurocognitive Start-up-tool for symbolic number knowledge”. Cernay, FR. 2010.

- Education, Cognition and Neuroscience: International workshop. Department of Cognitive and Education Sciences. Talk: “Neurocognitive Start-up-tool in Numerical Cognition”. University of Trento, IT. 2009.

- Concepts, Actions, and Objects: International workshop. Center for Mind/Brain Sciences. Talk: “Number concepts: Quantity meets symbols in parietal cortex”. Universtiy of Trento, IT. 2007.

- Cognitive Neuroscience Society Meeting. Talk: “Number sense: Quantity meets symbols in parietal cortex”. New York, USA. 2007.

- British Experimental Psychology Society Meeting. Talk: “The quantifying brain: cerebral correlates of numerosity estimation and counting”. London, UK. 2001.

INVITED LECTURES (a short selection)

- Dartmouth College, Hanover, New Hampshire, USA. 2019.

- Central European University, Budapest, HU. 2017.

- Montessori International, Amsterdam, NL. 2016.

- International School on Mind, Brain, and Education. Erice, IT. 2015.

- Humboldt University of Berlin, DE. 2014.

- University of Louvain la Neuve, BE. 2014.

- University of Cambridge, UK. 2013.

- Pisa Vision Lab, CNR Pisa, IT. 2012.

- National Dyscalculia and Maths Learning Difficulties Conference. London, UK. 2010.

- French Developmental Neuroscience Group. Neurospin, Saclay, FR. 2010.

- Associazione Italiana Psicologia. Sciacca, IT. 2004.

- University of Gent, BE. 2002.

Altre attività

Responabilità accademiche:

- Membro della Commissione Paritetica Docenti Studenti per la laurea triennale Scienze e Tecniche di Psicologia Cognitiva 

- Responsabile CIMeC per la Valutazione VQR 2011-2014

- Membro del Comitato Esecutivo della Scuola di Dottorato del CIMeC.

- Membro del Gruppo di Lavoro AVA2/SUA RD

- Referente CIMeC per la Biblioteca

- Membro della Commissione per la selezione al Collegio di Merito B. Clesio

Attività legata alla clinica:

  • 2010-2015: Teaching at “Continuing education courses” for pediatricians and speech therapists on dyscalculia in Italy, France, Belgium, England.
  • 2012: Co-responsible in the conception and implementation of a computer-based Education and Rehabilitation Game for number processing and calculation (“The number catcher”). http://www.thenumbercatcher.com/. Paris, FR.
  • 2000: Consulting in the conception of a test for diagnosis of developmental dyscalculia (“Dyscalculia Screener”, by B. Butterworth, nferNelson Publisher). London, UK.

Attività di divulgazione:

  • Articles/interviews in newspapers and scientific magazins (« National Geographic », « La Stampa », « Vita d'Infanzia », « Il Trentino », « L'Adige », « Telerama», « Pour La Science », « Science et Vie »).
  • TV and radio programs (« Le magazine de la santé » of France3, « Icarus », France; « radio3scienza », Italy).
  • Talks at various conferences, mainly related to Neuroscience and Education (e.g., Association Montessori International, Amsterdam; Ministero dell'Istruzione, Università e Ricerca, Roma).
  • Installation of experiments for visitors at the Science Museum in Bristol (UK) (“science@bristol science museum”) on basic number abilities.
Allegati