Laura Franchin

Corso Bettini, 84 - 38068 Rovereto
tel. 0464 808633
laura.franchin[at]unitn [dot] it
Formazione

2007. Ph.D. in Psicologia dello Sviluppo e dei Processi della Socializzazione, Università degli Studi di Padova.

2005. Visiting student presso Department of Psychology, Child Division, University of Miami.

2003. Master in Genitorialità: interventi preventivi, diagnostici e psicoterapeutici, Università degli Studi di Padova.

2002. Laurea in Psicologia, Università degli Studi di Padova.

Carriera accademica ed attività didattica

2018 - 2021. Ricercatore a tempo determinato (RTDb - Psicologia dello Sviluppo e dell’Educazione), Dipartimento di Psicologia e Scienze Cognitive, Università degli Studi di Trento.

2013 - 2018. Ricercatore a tempo determinato (RTDa - Psicologia dello Sviluppo e dell’Educazione), Dipartimento di Psicologia e Scienze Cognitive, Università degli Studi di Trento.

2011- 2013. Research Fellow presso il Dipartimento di Psicologia dello Sviluppo e della Socializzazione, Università degli Studi di Padova.

2009 - 2011. Collaborazioni a progetto con Zeta Research, Trieste, e Labs of Epidemiological Methods and Biostatistics, Università degli Studi di Padova.

2007 - 2009. Research Fellow presso il Dipartimento di Scienze Umane, Università degli Studi di Ferrara.

 

Attività didattica

A.A. 2017-2018. Psicologia dello sviluppo emotivo, Corso di Laurea Magistrale in Psicologia (percorso Neuroscienze), Università di Trento.

A.A. 2016-2018. Metodi della ricerca in psicologia: lo sviluppo emotivo (all'interno del corso di Metodi della ricerca in psicologia, Prof.ssa Maria Paola Palladino), Corso di Laurea in Scienze e Tecniche di Psicologia Cognitiva, Università di Trento.

A.A. 2014-2018. Metodi di indagine dello sviluppo: analisi dei movimenti oculari, Corso di Laurea in Scienze e Tecniche di Psicologia Cognitiva, Università di Trento.

A.A. 2013-2018. Aspetti socio-psicologici della riabilitazione e inserimento nel mondo del lavoro,  Corso di Laurea Magistrale in Psicologia (percorso Neuroscienze), Università di Trento.

A.A. 2009-2011. Neuropsicologia Infantile, Corso di studio in Scienze dell'Educazione, Università di Ferrara.

 

2009-2010. Neuropsicologia Infantile, Corso di formazione in “Teoria e tecniche di integrazione scolastica degli alunni con diversabilità”, Università di Ferrara.

2009. Psicopatologia dello sviluppo, SSIS sostegno 400 ore, Università di Ferrara.

2008 - 2009. Didattica della Psicologia con laboratorio, indirizzo di Scienze Umane, SSIS, Università di Ferrara.

Interessi di ricerca

Neuropsicologia delle emozioni e dei processi attentivi

Sviluppo dei processi cognitivi

Analisi del comportamento facciale

Attività di ricerca

Conoscenze dei sistemi di codifica del comportamento facciale

Codificatore certificato FACS (Facial Action Coding System; Ekman & Friesen, 1978; Ekman, Friesen, & Hager, 2002) dal 2005; Codificatore Baby FACS (Oster, in corso di stampa); Codificatore MAX (The Maximally Discriminative Facial Movement Coding System, Izard 1979); Codificatore AFFEX (A System for Identifying Affect Expressions by Holistic Judgments, Izard, Dougherty & Hembree, 1983).

 

Altre conoscenze

Eye-tracker System (ASL) con infanti e adulti.

Geodesic System per la registrazione ERPs in infanti e adulti.

Appartenenza a società e comitati scientifici

International Society for Facial Expression – Measurement and Meaning.

Associazione Italiana di Psicologia (Sez. Psicologia dello Sviluppo e dell’educazione)

Neuroscience Center and National Institute of Neuroscience, University of Ferrara

Convegni e conferenze

Convegni internazionali

Agnoli, S., Franchin, L., Mastria, S., & Corazza G. E.(2018, September 12-15). An eyetracking exploration of the role of attention on creative thinking during development: the key role of pre-adolescence.Paper abstract presented at the European Association for Research on Adolescence, Ghent, Belgium.

Surian, L., & Franchin, L.(2018, June 29- July 3). Infants' belief congruent anticipatory looks are not due to memory interference processes. Poster presented at theXXI Biennial International Conference on Infant Studies, Philadelphia, Pennsylvania, USA.

Franchin, L., & Surian, L. (2018, January). Spontaneous derivation of ad-hoc implicatures in children with autism.Poster presented at the Conference on Cognitive Development (BCCCD), Budapest, Hungary.

Surian, L., Franchin, L., & Neira-Gutierrez, I. (2017, April 6-8). Helping and sharing are affected by a sense of fairness at 24 months.Poster presented at the Poster presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development(SRCD), Austin, Texas.

Surian, L., & Franchin, L.(2017, March 23-25). Infants’ success on false beliefs tasks: A test of domain-general accounts. Poster presented at the International Convention of Psychological Science, Vienna, Austria.

Agnoli, S., Franchin, L., Rubaltelli, E., Mastria, S., & Corazza G. E.(2017, July 3-5). Emotional and attentional skills conducive to creativity under perceived frustration or success. Paper symposium presented at the 15thICIE Conference on Excellence, Innovation, & Creativity inBasic-Higher Education & Psychology, Lisbon, Portugal.

Surian, L., & Franchin, L.(2016, March 23-25). Infants’ success on false beliefs tasks: A test of domain-general accounts. Poster presented at the International Convention of Psychological Science (ICPS), Vienna, Austria.

Surian, L., & Franchin, L.(2016, May). Infants’ theory of mind: A test of domain-general accounts. Poster presented at theXX Biennial International Conference on Infant Studies, New Orleans, Louisiana, USA.

Gori, S., Ronconi, L., Franceschini, S., Bertoni, S., Franchin, L., Valenza, E., & Facoetti, A. (2015, August 23rd-27th).Visual attentional focusing in 8-month-old infants predicts their future language skills. Poster presented at the European Conference on Visual Perception (ECVP), Liverpool. 

Rubaltelli E., Agnoli S., & Franchin L.(2015, Agust 16-20).Sensitivity to affective information and investors’ evaluation of past per-formance: An eye-tracking study. Paper symposium presented atthe European Association for Decision Making SPUDM Budapest (Hungary).

Facoetti, A., Ronconi, L., Franchin, L., Valenza, E., &Gori, S. (2015, May). The attentional “zoom-lens” is already developed in 8-month-old infants.Poster presented at the Vision Sciences Society 15thAnnual Meeting, Florida.

Surian, L., Neira-Gutierrez, I., & Franchin, L.(2015, March). Do infants map the word “good” to moral qualities? Poster presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development,Philadelphia, Pennsylvania, USA.

Surian, L., & Franchin, L.(2015, March). Infants’ sense of fairness: are they sensitive to merit?Poster presented at the International Convention of Psychological Science, Amsterdam, The Netherlands.

Neira-Gutierrez, I., Franchin, L., & Surian, L. (2015, March). Do infants prefer agents that distributed resources fairly? An eye-tracking study with 9 and 19-month-olds.Poster presented at the International Convention of Psychological Science, Amsterdam, The Netherlands.

Franchin, L., Neira-Gutierrez, I., & Surian, L. (2015, January). Word mapping in the emerging domain of moral knowledge.Poster presented at the Conference on Cognitive Development, Budapest, Hungary.

Neira-Gutierrez, I., Franchin, L., & Surian, L. (2015, January). Infants’ expectation of fair distribution of continuous resources. An eye-tracker study with 11 and 15-month-olds. Poster presented at the Conference on Cognitive Development, Budapest, Hungary.

Savazzi, F., Neira-Gutierrez, I. C., Franchin, L., & Surian, L. (2014, July). How infants approach fair and unfair distributors: Do they prefer and help a fair distributor rather an unfair one?Poster presented at the XIX Biennial International Conference on Infant Studies, Berlin, Germany.

Neira-Gutierrez, I. C., Savazzi, F., Franchin, L., & Surian, L. (2014, July). Infants’ expectation of fair distribution of resources. Two eye-tracker studies.Poster presented at the XIX Biennial International Conference on Infant Studies, Berlin, Germany.

Valenza, E., Bulf, H., Franchin, L., Ronconi, L., & Facoetti, A. (2014, July). Paternal Autistic Traits Are Predictive of Infants Visual Attention. Poster presented at the XIX Biennial International Conference on Infant Studies, Berlin, Germany.

Agnoli, S., Franchin, L., Rubaltelli, E., & Corazza, G.E. (2013, September). Exploring the relationship between personality traits and divergent thinking: an eye-movement analysis. Paper symposium presented at the MIC Conference 2013, Bologna, Italy.

Ronconi, L., Facoetti, A., Bulf, H., Franchin, L., Bettoni, R., & Valenza, E. (2013, September). Paternal Autistic Traits Are Predictive of Infants Visual Attention. Poster presented at the International Congress Autism Europe, Budapest.

Valenza, E., Bulf, H., & Franchin, L. (2012, June). Object-based visual Attention in Infancy: The effect of stimulus salience. Poster presented at the International Conference on Infant Studies, Minneapolis.

Gregori, D., Ghidina, M., Franchin, L., Berchialla, P., & Foltran, F. (2010, October). Results From the Merenda Cross Over Trial: Evaluating the Environmental Effects on Ad Libitum Snacking After School Free Time. Poster presented at the 28th Annual Scientific Meeting on Obesity, San Diego, California.

Gregori, D., Ghidina, M., Franchin, L., Berchialla, P., & Foltran, F. (2010, October). Results From the Merenda Cross Over Trial: Evaluating the Effect of Brand on Ad Libitum Snacking After School Free Time. Poster presented at the 28th Annual Scientific Meeting on Obesity, San Diego, California.

Dondi, M., Agnoli, S., & Franchin, L. (2010, March). Affective Influences on the Startle Response in Three- and Five-Month-Old Infants. Paper symposium presented at the XVIIth Biennial International Conference on Infant Studies (ICIS), Baltimore, Maryland.

Dondi, M., Franchin, L., Agnoli, S., & Castellani, M. (2010, March). Startle Modulation During the Exhibition of Spontaneous Emotional Facial Expressions in 5-Month-Old Infants. Poster presented at the XVIIth Biennial International Conference on Infant Studies (ICIS), Baltimore, Maryland.

Agnoli, S., Franchin, L., & Dondi, M. & Castellani, M. (2008, July). The startle affective modulation: a probe to study the emotional facial expressions in early infancy. Poster presented at the 12th European Conference on Facial Expression, Geneva University, Switzerland.

Agnoli, S., Dondi, M., Franchin, L., & Scatturin, P. (2007, August). A new non-invasive whole body acoustic startle protocol for early infancy. Poster presented at the  XIII European Conference on Developmental Psychology, Jena, Germany.

Franchin, L., Dondi, M., Agnoli, S., & Scatturin, P. (2007, August). Postural and facial asymmetries of the startle response in 5-month-old infants. Poster presented at the XIII European Conference on Developmental Psychology, Jena, Germany.

Dondi, M., Franchin, L., Agnoli, S., Vacca, T., & Scatturin, P. (2005, September). Non-invasive measurements of the startle response in early infancy. Poster presented at the 11th European Conference on Facial Expression, Durham (UK).

Dondi, M., Agnoli, S., Vacca, T., Franchin, L., & Scatturin, P. (2005, July). Startle reflex modification by attention and affective state in three and five-month-old infants. Poster presented at the XIV Conference of the International Society for Research on Emotion (ISRE), Bari (Italy).

Dondi, M., Costabile, A., Franchin, L., Tonzig, C., Rabissoni, M., Simion, F., Dalla Barba, B., Corchia, C., & Lombardi, O. (2002, July). Asymmetries in newborn and premature infants’ facial expressions during active sleep state. Poster presented at the XII Conference of the International Society for Research on Emotion (ISRE), Cuenca (Spain).

 

Convegni nazionali

Surian, L., & Franchin, L.(2016, Settembre). Le origini del concetto di merito. Poster presentato al XXIX Congresso Nazionale dell’AIP (Associazione italiana di Psicologia), sezione di Psicologia dello Sviluppo, Vicenza.

Valenza, E., Bulf, H., Franchin, L., & Facoetti, A. (2013, Settembre). L’analisi del movimento oculare per lo studio dei processi attentivi nella prima infanzia: potenzialità e limiti dell’uso dell’eye-tracker. Comunicazione orale presentata al Congresso Nazionale dell’AIP (Associazione italiana di Psicologia), sezione di Psicologia dello Sviluppo, Milano.

Ronconi, L., Franchin, L., Gori, S., & Ruffino, M. (2012, Settembre). Deficit nella modulazione del fuoco attentivo come possibile marker precoce per i disturbi dello spettro autistico. Comunicazione orale presentata al Congresso Nazionale dell’AIP (Associazione italiana di Psicologia), sezione di Psicologia dello Sviluppo, Chieti.

Bulf, H., Franchin, L., & Bettoni, R. (2012, Settembre). L'orientamento dell'attenzione visuo-spaziale in bambini di 8 mesi. Comunicazione orale presentata al Congresso Nazionale dell’AIP (Associazione italiana di Psicologia), sezione di Psicologia dello Sviluppo, Chieti.

Valenza, E., Bulf, H., & Franchin, L. (2012, Gennaio). Orientamento dell’attenzione visiva a stimoli sociali e non sociali. Presentazione orale alle Giornate di Neuropsicologia dell’età evolutiva, Bressanone (Bz).

Valenza, E., Bulf, H., & Franchin, L. (2011, Ottobre). Object-based attention in infancy: an empirical comparison between physical and social objects. Poster presentato al Rovereto Attention Workshop (RAW), Rovereto (Tn).

Franchin, L., Agnoli, S., & Dondi, M. (2011, Settembre). Lo studio delle asimmetrie facciali e posturali nella primissima infanzia attraverso l’utilizzo di metodologie non invasive. Comunicazione orale presentata al XXIV Congresso Nazionale dell’AIP (Associazione italiana di Psicologia), sezione di Psicologia dello Sviluppo, Genova.

Franchin, L., Agnoli, S., & Dondi, M. (2008, Settembre). La modulazione affettiva della risposta di startle: un paradigma sperimentale per l’indagine delle espressioni facciali di emozione nella prima infanzia. Poster presentato al XXI Congresso Nazionale dell’AIP (Associazione italiana di Psicologia), sezione di Psicologia dello Sviluppo, Padova.

Agnoli, S., Dondi, M., Franchin, L., & Scatturin, P. (2007, Novembre). A new non-invasive whole body acoustic startle protocol for early infancy. Poster presentato alla Giornata di studio sulle Emozioni, Padova.

Franchin, L., Dondi, M., Agnoli, S., & Scatturin, P. (2007, Novembre). Postural and facial asymmetries of the startle response in 5-month-old infants. Poster presentato alla Giornata di studio sulle Emozioni, Padova.

Franchin, L., Dondi, M., Agnoli, S., Scatturin, P., & Stoppa, E. (2007, Settembre). Studio della lateralizzazione del riflesso di trasalimento (startle) in bambini di 5 mesi di vita. Poster presentato al XXI Congresso Nazionale dell’AIP (Associazione italiana di Psicologia), sezione di Psicologia dello Sviluppo, Bergamo.

Franchin, L. (2006, Settembre). Asimmetrie espressivo-facciali in neonati a termine e pretermine durante lo stato di sonno attivo (REM): la tecnica delle figure chimeriche. Comunicazione orale presentata al XX Congresso Nazionale dell’AIP (Associazione italiana di Psicologia), sezione di Psicologia dello Sviluppo, Verona.

Vacca, T., Franchin, L., Agnoli, S., Lombardi, O., & Corchia, C. (2006, Settembre). Analisi delle espressioni di sorriso e distress in un gruppo di grandi pretermine. Comunicazione orale presentata al XX Congresso nazionale della Sezione di Psicologia dello Sviluppo, Verona.

Franchin, L. (2005). Misurazioni non invasive della risposta di startle nella prima infanzia. Comunicazione orale presentata alla Scuola Meeting 2005, Incontri di Presentazione Dottorandi XIX Ciclo, Padova.

Franchin, L., Dondi, M., Costabile, A., Tonzig, C., Rabissoni, M., Simion, F., Dalla Barba, B., Corchia, C., & Lombardi, O. (2004, Settembre). Le asimmetrie espressivo-facciali in neonati a termine e pretermine durante lo stato di sonno attivo. Poster presentato al XXI Convegno Nazionale della Società Italiana di Etologia (S.I.E.), Padova.