Lucia Marchi

Research fellowship holder

Department of Humanities


Via Tommaso Gar, 14 - 38122 Trento
lucia.marchi-1[at]unitn [dot] it
Education

2001    Ph. D. in Musical Philology University of Pavia (Italy)  

1996    Bachelor degree in Musicology, University of Pavia (Italy) 

1994    Piano performance degree, Conservatorio ‘G. Verdi’ (Como, Italy)

Academic career and teaching activities

2023- present Postdoctoral fellow  ERC LAUDARE, Dipartimento di Lettere e Filosofia, University of Trento (Italy) 

2009-2023      Adjunt faculty, DePaul University, Chicago (USA), Department of Modern Languages 

2009-2020       Adjunt faculty,, Northeastern Illinois University, Chicago, Department of Music 

2008     Adjunt faculty, University of Notre Dame (USA), Departmento of Liberal Studies and Master in Sacred Music 

2007-2008    Library assistant, University of Chicago Library, Music 

2006-2007      Lecturer, Northwestern University, Chicago. Department of Music    

2006     Adjunt faculty,, Concordia University, Chicago, Department of Music  

2004-5  Adjunt faculty, Roosevelt University, Chicago, Department of Music 

2001-2005      Researcher - Rossini Foundation (Pesaro, Italy) and  Center for Italian Opera Studies (University of Chicago)

2023- presente.  Assegnista di ricerca ERC LAUDARE, Dipartimento di Lettere e Filosofia, Università di Trento 

2009-2023      Professore a contratto, DePaul University, Chicago (USA), Dipartimento di Lingue Moderne 

2009-2020      Professore a contratto, Northeastern Illinois University, Chicago, Dipartimento di Musica  

2008    Professore a contratto, University of Notre Dame (USA), Dipartimento di Studi Liberali e Master di Musica Sacra 

2007-2008    Assistente ai servizi al pubblico, Biblioteca dell’Università di Chicago, sezione Musica

2006-2007      Lecturer, Northwestern University, Chicago. Dipartimento di Musica   

2006    Professore a contratto, Concordia University, Chicago, Dipartimento di Musica  

2006    Professore a contratto, Northeastern Illinois University, Chicago, Dipartimento di Musica   

2004-5 Professore a contratto, Roosevelt University, Chicago, Dipartimento di Scienze umane e Dipartimento di Musica  

2001-2005      Ricercatrice presso la Fondazione Rossini (Pesaro) e il Center for Italian Opera Studies (University of Chicago). Compilazione del catalogo tematico delle opere di Gioachino Rossini 

Research interests

Medieval and Renaissance Music

Research work

Publications: 

2024 “The Perfect Harmony of the Word”: Musical representations of Royal Power in Margaret of Parma's Reign in Piacenza, «Journal of the Alamire Foundation», xvi/1 2024, pp. 48-64 https://www.academia.edu/117890488/The_Perfect_Harmony_of_the_World_Musical_Representations_of_Royal_Power_during_Margaret_of_Parmas_Reign_in_Piacenza_Journal_of_the_Alamire_Foundation_16_1_2024_https_www_brepolsonline_net_toc_jaf_2024_16_1

2023 “Un recercare che sono mi solo”: the Self Fashioning of a Renaissance Luthenist, «Recercare», xxxv 2023, pp. 5-21

 

2023   Di mano in mano: i bifogli della Newberry Library di Chicago (Case ms 171) da Paolo da Firenze a Nino Pirrotta, in Atti del convegno Dante e la musica del suo tempo: musicologia e filologia a confronto, Roma – Palestrina, ottobre 2021, a cura di Giancarlo Rostirolla e Agostino ZiinoRoma, Ibimus 2023    

2022   In Da Ponte Steps: Piero Maroncelli and Amalia Schneider in New York, in Italian Opera in the United States 1800-1850: a Priority Route for Intellectual Migration, a cura di Francesco Zimei e Giuseppe Gerbino, Lucca, LIM, 2022 

2022   Antonfrancesco Doni e il madrigale a Piacenza: il 'Dialogo della Musica' rivisitato / Antonfrancesco Doni and the madrigal in Piacenza: the 'Dialogo della Musica' revisited, «Polifonie», viii 2020, pp. 67-85 e 227-45

2021    Osservazioni sui criteri metodologici per l’analisi comparata di testo e musica nel repertorio del tardo Trecento (in collaborazione con Angelica Vomera),  «Textus & Musica», III 2021,  https://textus-et-musica.edel.univ-poitiers.fr/

2020   La liturgia di Francesco: un’ipotesi sul Cantico di Frate Sole e sulla sua musica, (in collaborazione con Jaume Ayats-Abeyà), «Studi Musicali», xi/1 2020, pp. 7-30

2019    Traces of Performance in 15th-Century Musical Attributions, «Philomusica on-line», xviii 2019, pp. 1-22

2019   St. Francis and the Sultan: a Sonic Encounter, «Archivio Italiano per la Storia della Pietà», xxxii 2019, pp. 227-40 

2018   Poetry and Music at the Beginning of Italian Literature, Introduzione a Eleonora Beck, From the Beautiful to the Sublime:Boccaccio and the Invention of Musical Narrative, Firenze, EPAP 2018 

2017    Musica francescana tra Due e Quattrocento, «Il Santo. Rivista francescana di storia dottrina arte», lvii 2017, pp. 343-68 

2017     Francesco Landini, A-R Online Music Anthology, http://www.armusicanthology.com/anthology/

2015    For Whom the Fire Burns: Medieval Images of Saint Cecilia and Music, «Recercare», xxvii 2015, pp. 5-22 

2015    Luca Marenzio, The Fourth Book of Madrigals for Six voices. Critical Edition, in Marenzio Online Digital Edition (MODE), www.marenzio.org 

2011    Chasing Voices, Hunting Love. The Meaning of the Italian Caccia, «Essays in Medieval Studies», xxvii 2011, pp. 3-31

2011    Rossini’s Stabat Mater and the Aesthetics of 19th-Century Sacred Music, «Rivista Internazionale di Musica Sacra», xxxii (2011), pp. 341-61

2010   Music, Devotion and Civic Life in Early Quattrocento Orvieto. A Paired Gloria –Credo for the Cathedral of Santa Maria della Stella, in Borderline Areas in Fourteenth and Fifteenth-Century Music, a cura di Karl Kügle e Lorenz Welker, American Institute of Musicology 2010, pp. 157-93

2009  Marcantonio Ingegneri, Il primo libro de’ madrigali a quatro voci, Introduzione ed edizione critica (Marcantonio Ingegneri: Opera Omnia, ser. II/i), LIM, Lucca 2009 

2008    Music and University Culture in Late Fourteenth-Century Pavia. The manuscript Chicago, Newberry Library, Case Ms. 54.1, «Acta Musicologica»lxxx 2008, pp. 143-64 

2007  Voci “Antonio Zacara da Teramo” e “Nicolaus Zacharie”, in Die Musik in Geschichte und Gegenwart, neubearbeitete Ausg., Bärenreiter, Kassel 2007 

2006    Oltre la prima: la fortuna ottocentesca de Il barbiere di Siviglia tra riprese, pasticci ed edizioni a stampa, in Il barbiere di Siviglia, Teatro Lirico di Cagliari, Cagliari 2006, pp. 35-41 

2005    Voce “Paolo da Firenze”, Die Musik in Geschichte und Gegenwart, neubearbeitete Ausg., Bärenreiter, Kassel 2005 

2004    La recezione fiorentina di Zacara da Teramo e il codice Squarcialupi, in Antonio Zacara da Teramo e il suo tempo, a cura di Francesco Zimei, LIM, Lucca 2004, pp. 169-86 

2003    Intorno all’origine del codice T. III. 2 della Biblioteca Nazionale Universitaria di Torino, «Recercare», xv 2003, pp. 7-37 

2002    La Cappella musicale del Duomo di Torino e la reggenza di Simon Boyleau, in Barocco Padano II, a cura di A. Luppi and M. Padoan, AMIS, Como 2002, pp. 385-408

2001    Il catalogo tematico rossiniano: prospettive di un  lavoro in corso, «Bollettino del Centro Rossiniano di Studi», xxxxi 2001, pp. 5-35

2001    Le temps verrà tamtoust apres: una nuova proposta di attribuzione ad Antonio Zacara da Teramo” (in collaborazione con Elvira Di Mascia),  «Studi Musicali», xxx/1 2001, pp. 3-32 

Reviews: 

  • The End of the Ars Nova in Italy: The San Lorenzo Palimpsest and Related Repertories, a cura di Antonio Calvia, Stefano Campagnolo, Andreas Janke, Maria Sofia Lannutti e John Nádas (Firenze 2020), «Plainsong and Medieval Music», xxx/2, 2022, pp. 179–181
  •  Tasso in Music Project (TiMP): Digital Edition of the Settings of Torquato Tasso’s Poetry c. 1570-1640, a cura di Emiliano Ricciardi, «Journal of the American Musicological Society», lxxiv/1 2021, pp. 187-95

 

 

 

Memberships in societies and scientific committees

2023- present.   Rivista Internazionale di Musica Sacra - Editorial committee member 

2020-23    Musicology at Kalamazoo Scientific Committee Member

2021-22   Research and Skills for Early Music Scientific Committee Member